Τρίτη 19 Απριλίου 2011

Ο Ελληνας Banksy που ξεσηκώνει με τα έργα του στους δρόμους της Αθήνας

Ένα μελαγχολικό χειμωνιάτικο βράδυ, σταματημένη στο φανάρι Πειραιώς και Χαμοστέρνας. Το μάτι καρφώνεται σε δύο παράξενες φιγούρες που σκαρφαλώνουν κοιτάζοντάς συνωμοτικά αριστερά και δεξιά, το σιδερένιο φράκτη λίγα μόλις μέτρα από το Μall.


Οι δύο τύποι που έχουν καμουφλάρει με τις κουκούλες των hoodies τα χαρακτηριστικά τους με πολύ γρήγορες, σχεδόν αστραπιαίες κινήσεις ξεδιπλώνουν ένα τεράστιο πανό. Η γνώριμη γυναικεία μορφή του Delacroix ξεπροβάλλει και καλεί το λαό σε ξεσηκωμό «Viva La Revolution».



Mόνο που το γαλανόλευκο λάβαρο που κρατά δεν έχει να κάνει με τη γαλλική επανάσταση αλλά τη θλιβερή ελληνική πραγματικότητα της λιτότητας και του μνημονίου.! Ένα γνωστό έργο που αν και «παραποιημένο» και ελληνοποιημένο – κάτι σαν τη Mona Lisa - αποτυπώνεται στο μυαλό και ξεσηκώνει.

Σημειώνω πρόχειρα σε ένα μισοάδειο πακέτο τσιγάρα την υπογραφή του καλλιτέχνη για να τον «γκουγκλάρω» με την πρώτη ευκαιρία. «Βleeps.gr» λέγεται.



Πατώ στο «ψαχτήρι» και βρίσκω ελάχιστα για το συγκεκριμένο street artist που όπως διαπιστώνω κάποιοι σπεύδουν να παρομοιάσουν με το Βρετανό star της τέχνης του δρόμου Banksy.

Ίσως γιατί ο Βleeps, στα έξι χρόνια που ασχολείται με της street art επιμένει να κρατά την ανωνυμία του και να κινείται αθόρυβα στο σκοτάδι. Δεν φωτογραφίζεται, δεν αποκαλύπτει το όνομα του. Ακόμη και στις εκθέσεις που πραγματοποιεί σε Αθήνα και εξωτερικό επιλέγει να μπερδεύεται στο πλήθος και να παρακολουθεί διακριτικά την κίνηση και τις αντιδράσεις του κοινού για τα έργα του.

«Σκοπός είναι να μην ταυτίζεται το εγχείρημα με ένα πρόσωπο. Άλλωστε στη street art δεν χρειάζεται να σε γνωρίζουν. Δεν θα σε κρίνει το σύστημα αξιολόγησης της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Δεν χρειάζεται να κάνεις δημόσιες σχέσεις» τονίζει.



Όσο για τον χαρακτηρισμό «Έλληνας Banksy» που του έχει αποδοθεί ξεκαθαρίζει πως αν και έχει επηρεαστεί από τον σταρ τηs street art, τα χρόνια που σπούδαζε καλές τέχνες στο Μπρίστολ και τη βρετανική σκηνή, τον εκφράζει περισσότερο ο «παππούς» της τέχνης του δρόμου και προγενέστερος του εμπορικού πλέον Banksy, Γάλλος …αρουραίος Blek Le Rat.

Με ένα γρήγορο σερφάρισμα στην ιστοσελίδα του, «bleeps.gr», διαπιστώνεις ότι τα έργα του είναι σπιρτόζικα, αυθάδικα και αιρετικά. Μιλάνε και σίγουρα έχουν πολλά να πουν. Να προκαλέσουν χρηστά ήθη, να αφυπνίσουν κοιμισμένες συνειδήσεις, να εξοργίσουν θρησκόληπτους νόες…



Ναι, αυτούς τους προκλητικά συντηρητικούς και εξωφρενικά αρτηριοσκληρωτικούς χαρακτήρες που δεν διστάζουν κατά τη μεσαιωνική πεπατημένη, να ρίξουν στην πυρά, ο,τι πηγαίνει κόντρα στην ανύπαρκτη αισθητική τους και τις θεωρίες της εκκλησίας.

«Τέτοιοι» πρέπει να ήταν και εκείνοι που κακοποίησαν πριν μερικές ημέρες ένα από τα έργα που είχε δημιουργήσει σε τοίχο στο «κουλτουριάρικο» Γκάζι.



Δύο ρασοφόροι αγκαλιασμένοι έδειχναν να ζουν το φλογερό έρωτα τους χορεύοντας τάνγκο. Μια σκηνή ηδονική, προκλητική αποτυπωμένη σε απαλό ροζ φόντο, έγινε «κόκκινο πανί» στα μάτια κάποιων που έσπευσαν να «ξεπλύνουν» την αποτυπωμένη αμαρτία με κίτρινη μπογιά. «Αυτό το είδος τέχνης ενοχλεί γιατί στρέφεται εναντίον των ηθών και του κατεστημένου.

Το συγκεκριμένο έργο άντεξε μόλις τρεις ημέρες και έπειτα σβήστηκε πιθανότατα από κάποιον θρησκευόμενο», λέει o Bleeps και συμπληρώνει πως: «Δεν δραστηριοποιούμαι μόνο σε τοίχους. Ζωγραφίζω και σε καμβά με λάδι. Έχω συμμετάσχει σε εκθέσεις στην Αγγλία και την Ελλάδα».














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου